dinsdag 28 mei 2013

17. Crowdsourcing en crowdfunding

Ik moest even goed kijken wat ik hier nou mee moest. Vele handen maken licht werk. Ik ben inderdaad verbaasd om te zien dat bijvoorbeeld  'Voor de kunst' voor een cd-project ruim €12.000 op kan halen via funding. Met nog 3 dagen te gaan hebben zij 122% bereikt. Als sponsor krijg je "grote wardering en je mag bijvoorbeeld meespelen met de band, of een leuk huiskamerconcert.
Ook "One planet crowd" een bedrijf die zich inzet voor duurzaam ondernemen heeft veel succesvolle projecten met een bereik van 133% en zelfs van 235%. Ik kan me wel voor stellen dat een bedrijf als dit, sponsoren heeft. Maar of dat ook voor de bibliotheek zal gelden? Waarom eigenlijk niet! Het zou heel mooi zijn om op deze manier geld binnen te krijgen voor projecten. Maar inversteerders vinden is nog niet zo makkelijk. Twitter en Facebook moet je dan zeker inzetten om buitenstaanders te bereiken en niet geheel onbelangrijk, je zal ook iets terug moeten doen als tegenprestatie.
Ik vind het heel belangrijk dat er uren vrij komen om dit soort projecten van de grond te krijgen. Iemand moet hier heel veel tijd en energie in kunnen steken, dan zou het heel goed kunnen werken!

1 opmerking:

  1. Ik begin hier ook langzaam warm voor te lopen. Het kost veel tijd van de kant van de bibliotheek. Dat heb je al juist gezien. Maar er moet ook een duidelijk resultaat aan de horizon zijn. Wanneer heb je je doel bereikt. Veel organisaties doen dat slim met een teller waarop je kunt zien hoeveel geld er is binnen gekomen en hoeveel er nog nodig is. Dat stimuleert om ook bij te dragen. En het moet ook iets zijn wat mensen nuttig vinden. Waar ze een beetje een warm gevoel voor krijgen.
    Als we dat duidelijk naar onze toekomstige sponsors weten te formuleren, dan kan het best wel eens lukken.

    BeantwoordenVerwijderen