donderdag 6 juni 2013

21. Sociale media in de praktijk

Facebook, Twitter en de website zijn onderdelen van het sociale media in de bibliotheek. Het is heel belangrijk om op die manier met je klanten te communiceren. Door te verrassen, nieuwsgierig te maken, advies op maat te geven, noem maar op. Ik denk dat de klant het fijn vindt om persoonlijk benadert te worden op digitaal vlak. Dit is minder dwingend dan jezelf te veel opdringen in de bibliotheek. Je merkt dat er ook veel klanten binnen komen die graag zelf willen kijken en snuffelen. Denk jezelf maar in, als je een winkel binnenkomt en ze duiken meteen naar je toe om te vragen of ze je kunnen helpen. Ik houd zelf graag wat afstand, maar laat zien dat ik er wel ben en ook bereid ben om te helpen als dat nodig is. Veel mensen geven dit vanzelf aan of je ziet het aan hun gedrag. Dat is ook de manier van sociale media. Wie wil, kan er gebruik van maken. Bibliotheek.nl geeft een goed voorbeeld hiervan. Het is wel heel belangrijk dat men gaat samenwerken, want dat ziet er een stuk netter uit meteen. Zo'n RFID scan zuil, de social media caster past helemaal in Librarian 2.0. Als je zo'n zuil kan plaatsen in biblotheek Waterland, is dat een grote digitale stap in de toekomst. Toen ik de bibliotheekopleiding deed werd er al gesproken over de zuil. Nu is het een 'Hot item' Waar wachten we nog op!?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten